Warszawska wystawa

rozsławiła dzielnicę, podbiła kraj i całą Europę.

Królewski Ogród Światła w Wilanowie stał się nieodłącznym elementem zimowego krajobrazu Stolicy. Według najnowszego badania K+Research więcej niż połowa mieszkańców nie wyobraża sobie Warszawy bez tego punktu na mapie.

Jeszcze tej zimy liczba gości odwiedzających Ogród może przekroczyć 3,5 miliona, co czyni go jedną z najpopularniejszych zimowych atrakcji, nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie.

82 proc. mieszkańców Stolicy, w tym niemal 90% Warszawianek, wie czym jest Królewski Ogród Światła. Popularność obiektu już dawno przekroczyła jednak granice miasta, a nawet kraju. Świetlno-muzyczna wystawa – największa tego typu w Europie – przyciąga dziś gości z całego świata, a zimą jest jedną z głównych atrakcji warszawskiej metropolii.

Z badania K+Research zrealizowanego na zlecenie firmy Multidekor w październiku br. wynika, że aż 55% mieszkańców Warszawy odwiedziło już Królewski Ogród Światła, a kolejne 32% planuje to zrobić w bliskiej przyszłości. Co trzeci badany w ogóle nie wyobraża sobie Pałacu w Wilanowie bez corocznej iluminacji. Ponad połowa respondentów jest także zdania, że projekt przynosi Warszawie i dzielnicy Wilanów konkretne korzyści, w tym przede wszystkim doskonale promuje region w Europie.

Ci, którzy już byli, chętnie wracają

Wystawa, która w tym roku wystartowała 19 października, będzie dostępna dla gości do końca lutego przyszłego roku. Od debiutu w sezonie 2012/2013 projekt przyciągnął już ponad 3 miliony odwiedzających i w tym roku spodziewanych jest kolejne kilkaset tysięcy gości.

Niemal co trzeci mieszkaniec Warszawy był na wystawie w Wilanowie więcej niż raz i ten wynik cieszy nas najbardziej. Oznacza to, że stworzyliśmy projekt, do którego ludzie chcą wracać i który stał się dla nich stałym punktem odwiedzin. I to pomimo olbrzymiej konkurencji w postaci innych miejsc w Stolicy, gdzie można ciekawie i przyjemnie spędzić czas.
Grzegorz Mazur z Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Dla młodszych i dla seniorów

Kolejne dane wskazują, że jest to miejsce dla każdego. 71% uczestników badania, że Królewski Ogród Światła pasuje do charakteru miejsca jakim jest Pałac w Wilanowie. Wynik ten pokazuje, że nowoczesne i odważne projekty, jak świetlno-muzyczna wystawa na wielką skalę potrafią dobrze uzupełniać historyczne obiekty, odczarowując tym samym ich stereotypowe postrzeganie. To także sposób na przyciągnięcie młodych, którzy – jak wynika z badania – pojawiają się tam równie chętnie, a często nawet chętniej niż starsze pokolenia. W przypadku podziału na płeć nieco częstszym gościem pałacu są kobiety (59%) niż mężczyźni (51%).

Projekt zwraca się w wielu aspektach

Synergia wystawy z Muzeum w Wilanowie generuje także konkretne korzyści finansowe, poza pokryciem kosztów samej wystawy i jej montażu. Dochody ze sprzedaży biletów na wystawę stanowią wymierną część budżetu, przeznaczoną na realizację celów statutowych Muzeum, w tym m. in. konserwację ogrodów i zabytków w Pałacu. Dzięki temu Wilanów pozostaje atrakcyjny turystycznie i edukacyjnie przez cały rok, a nie tylko w okresie zimowym. Najwięcej dzieje się jednak właśnie zimą. Jednym z najbardziej imponujących elementów świątecznej wystawy są video mappingi 3D, które ożywiają fasady Pałacu Króla Jana III dynamicznymi projekcjami i tworzą angażującą widzów narrację historyczną. Co więcej, Królewski Ogród Światła to jedna z pierwszych tego typu inicjatyw w Europie. Wystawa stała się inspiracją dla innych historycznych rezydencji, takich jak paryski Pałac w Wersalu czy Kew Gardens w Londynie.

Wystawa jest skierowana zarówno do dzieci, jak i dorosłych, a interaktywne strefy z iluminacjami zachęcają odwiedzających do kreatywnej zabawy. Każdego roku tematyka wystawy jest uzupełniana nowymi elementami, które nawiązują do bogatej historii Pałacu w Wilanowie oraz rodu Sobieskich. Dzięki temu Ogród Światła pełni także funkcję edukacyjną i pozwala turystom odkrywać dziedzictwo Pałacu Króla Jana III.
Grzegorz Mazur z Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

o Multidekor