Jeszcze tej zimy liczba gości odwiedzających Ogród może przekroczyć 3,5 miliona, co czyni go jedną z najpopularniejszych zimowych atrakcji, nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie.
82 proc. mieszkańców Stolicy, w tym niemal 90% Warszawianek, wie czym jest Królewski Ogród Światła. Popularność obiektu już dawno przekroczyła jednak granice miasta, a nawet kraju. Świetlno-muzyczna wystawa – największa tego typu w Europie – przyciąga dziś gości z całego świata, a zimą jest jedną z głównych atrakcji warszawskiej metropolii.
Z badania K+Research zrealizowanego na zlecenie firmy Multidekor w październiku br. wynika, że aż 55% mieszkańców Warszawy odwiedziło już Królewski Ogród Światła, a kolejne 32% planuje to zrobić w bliskiej przyszłości. Co trzeci badany w ogóle nie wyobraża sobie Pałacu w Wilanowie bez corocznej iluminacji. Ponad połowa respondentów jest także zdania, że projekt przynosi Warszawie i dzielnicy Wilanów konkretne korzyści, w tym przede wszystkim doskonale promuje region w Europie.
Ci, którzy już byli, chętnie wracają
Wystawa, która w tym roku wystartowała 19 października, będzie dostępna dla gości do końca lutego przyszłego roku. Od debiutu w sezonie 2012/2013 projekt przyciągnął już ponad 3 miliony odwiedzających i w tym roku spodziewanych jest kolejne kilkaset tysięcy gości.
Dla młodszych i dla seniorów
Kolejne dane wskazują, że jest to miejsce dla każdego. 71% uczestników badania, że Królewski Ogród Światła pasuje do charakteru miejsca jakim jest Pałac w Wilanowie. Wynik ten pokazuje, że nowoczesne i odważne projekty, jak świetlno-muzyczna wystawa na wielką skalę potrafią dobrze uzupełniać historyczne obiekty, odczarowując tym samym ich stereotypowe postrzeganie. To także sposób na przyciągnięcie młodych, którzy – jak wynika z badania – pojawiają się tam równie chętnie, a często nawet chętniej niż starsze pokolenia. W przypadku podziału na płeć nieco częstszym gościem pałacu są kobiety (59%) niż mężczyźni (51%).
Projekt zwraca się w wielu aspektach
Synergia wystawy z Muzeum w Wilanowie generuje także konkretne korzyści finansowe, poza pokryciem kosztów samej wystawy i jej montażu. Dochody ze sprzedaży biletów na wystawę stanowią wymierną część budżetu, przeznaczoną na realizację celów statutowych Muzeum, w tym m. in. konserwację ogrodów i zabytków w Pałacu. Dzięki temu Wilanów pozostaje atrakcyjny turystycznie i edukacyjnie przez cały rok, a nie tylko w okresie zimowym. Najwięcej dzieje się jednak właśnie zimą. Jednym z najbardziej imponujących elementów świątecznej wystawy są video mappingi 3D, które ożywiają fasady Pałacu Króla Jana III dynamicznymi projekcjami i tworzą angażującą widzów narrację historyczną. Co więcej, Królewski Ogród Światła to jedna z pierwszych tego typu inicjatyw w Europie. Wystawa stała się inspiracją dla innych historycznych rezydencji, takich jak paryski Pałac w Wersalu czy Kew Gardens w Londynie.